Chcesz zatrudnić pracownika? OK, zanim to zrobisz przeanalizuj wszystkie za i przeciw i sprawdź na co warto zwrócić uwagę. Z tego wpisu dowiesz się:
- Ile kosztuje nieudana rekrutacja i co to dla Ciebie oznacza?
- Co to są koszty bezpośrednie rekrutacji pracownika?
- Jakie koszty pośrednie powinieneś wziąć pod uwagę?
- Czy jest jakaś alternatywa dla etatu?
Jaki jest koszt nieudanej rekrutacji?
Rozwijasz swój biznes, podpisujesz nowe zlecenia i kontrakty, przybywa pieniędzy, ale brakuje też czasu na realizację projektu w dotychczasowym składzie. Co robisz? To oczywiste – szukasz kolejnej pary rąk do pracy – już wiesz, że chcesz zatrudnić pracownika!
Od teraz przed Tobą trudna droga i musisz się liczyć z tym, że zatrudnienie pracownika, to nie tylko koszty pracy wyliczone wprost w postaci ZUSu, to przede wszystkim koszty związane z samą rekrutacją, selekcją, onbordingiem i utrzymaniem nowej osoby. Myślałeś o tym w ten sposób?
Co wziąć pod uwagę, aby wyliczyć koszty zatrudnienia niewłaściwego pracownika?
Zwróć uwagę na dwie kwestie:
- Koszty bezpośrednie
- Koszty dodatkowe tzw. ukryte
Bezpośrednie koszty zatrudnienia pracownika
1. Rekrutacja i selekcja pracowników
- Tu w zależności od Twojego budżetu, ilości czasu jakim dysponujesz i specjalizacji poszukiwanego pracownika – możesz skorzystać z usług agencji rekrutacyjnej lub samemu zająć się poszukiwaniem pracownika. W obu przypadkach trzeba będzie liczyć się z koniecznością opłaty za publikację ogłoszenia (to kwota nawet do 600 zł)
- Jeśli samemu szukasz pracownika, lub też chcesz tylko skorzystać z możliwości publikacji ogłoszenia na portalach – musisz stworzyć treść ogłoszenia i na to również warto poświęcić swój czas. Dlaczego? Ponieważ to ono zdecyduje czy i kogo uwagę przyciągniesz.
- Wygospodaruj też czas na analizę spływających aplikacji, niezależnie od ich ilości musisz się z nimi zapoznać, bym móc zdecydować kogo zaprosić do kolejnego etapu.
- Dalej musisz odbyć rozmowy telefoniczne i/lub spotkania bezpośrednie. To również wymaga większego zaangażowania Twojej osoby – sam decydujesz: albo to komuś zlecasz albo sam się tym zajmujesz. Cokolwiek wybierzesz – czas to pieniądz!
- Po wyborze odpowiedniego kandydata, przychodzi czas na zadania próbne (warto je stosować). Tu również musisz poświęcić czas na ich przygotowanie i oczywiście sprawdzenie. W biznesie online dobrą praktyką jest opłacenie zadań próbnych, których wykonanie przekracza 30 minut, więc wygospodaruj czas na kwestie formalne.
- I na koniec kiedy już wiesz, że masz właściwą osobę – wypadałoby poinformować pozostałych biorących udział w rekrutacji, że nie zostali wybrani. Wielu pracodawców i zleceniodawców ze względu na brak czasu pomija ten element – choć uważam, że nie warto! Kandydaci doskonale pamiętają, że ktoś był na tyle słowny i dał im znać, że kończy rekrutację.
- Kandydatom, którzy dostali się do ścisłej czołówki możesz też przekazać feedback i powiedzieć co zdecydowało, o tym że ich nie zatrudniasz. To cenne wskazówki dla obu stron. Kandydat doceni gest, a Twoje nazwisko juz zawsze będzie się pojawiało w kuluarowych rozmowach.

2. Szkolenia wstępna i badania lekarskie
- Choć zazwyczaj w tym przypadku korzysta się z usług firmy zewnętrznej – to zlecenie szkoleń i badań kosztuje. To realne pieniądze i zaangażowanie conajmniej kilku osób. To wypisanie skierowań, określenie czynników szkodliwych, rejestracja dokumentów i czas Twój lub Twoich pracowników.
3. Szkolenie stanowiskowe i okres adaptacyjny
- To jak przyjmiesz nowego pracownika na długo wpływa na sposób postrzegania Ciebie jako atrakcyjnego pracodawcy. Dlaczego? Bo nowo zatrudniony pracownik potrzebuje wprowadzenia nie tylko do swoich zadań, ale i środowiska firmy. Onbording to sposób na bezstresowe oswojenie się z nowym miejscem pracy, procedurami, kulturą organizacyjną, współpracownikami i obowiązkami. Nie zapominaj o tym!
- Okres adaptacyjny to ewentualne błędy i pomyłki – musisz się z tym liczyć, to także czas innych pracowników, którzy zmniejszają swoją efektywność szkoląc nowego pracownika.
- Nowy pracownik potrzebuje też sprzętu (komputer, telefon, samochód, i inne narzędzia pracy), trzeba przekazać hasła dostępu, skonfigurować skrzynki mailowe, udostępnić oprogramowanie (wykupić licencje na stanowiska). To wszystko czas i pieniądze, które powinny się zwrócić.
4. Relokacja
- Skierowanie właściwej osoby na właściwe miejsce, nawet kiedy w grę wchodzi przeprowadzka na stałe lub tymczasowo – to zawsze kosztuje! Tym więcej jeśli razem z pracownikiem, przenosi się jego rodzina.
Ukryte koszty zatrudnienia pracownika
Skoro określane są mianem ukrytych, to nie zawsze zdajemy sobie z nich sprawę, a w większości przypadków nie nadajemy im większej wagi, a to błąd! Dlaczego? Śmiem twierdzić, że po przeczytaniu kilku punktów poniżej zmienisz zdanie na temat tego ile tak naprawdę kosztuje zatrudnienie niewłaściwego pracownika?
1. Niewykorzystane okazje biznesowe
- Ile Cię to może kosztować? Wszystko zależy cod tego czym się zajmujesz, jakiej okazji nie wykorzystałeś z powodu niedostatecznego przygotowania pracownika i czy jest szansa na odrobienie strat? Niewłaściwy pracownik nawet nie dostrzeże powagi sytuacji i konsekwencji związanych z niewykorzystaną okazją biznesową – dlatego Ty musisz być na to przygotowany.
2. Spadek produktywności zespołu
- Wyobraź sobie, że zatrudniasz 4 osoby, które zajmują się planowanie tras kierowców i zdobywaniem nowych zleceń. Z zespołu wypada jedna osoba, a w jej miejsce przychodzi ktoś bez większego doświadczenia, kogo trzeba mocno nadzorować w pierwszej fazie zatrudniania. Jak wygląda dzień pracy pozostałych pracowników? Ktoś musi nauczyć nowego co, gdzie i z kim. Swojej pracy nie wykona już na 100%, w tym przypadku pilnowanie innych wymaga obniżenia efektywności – nie zarabiasz!
3. Obniżenie morale pozostałych członków zespołu
- Jak? Wyobraź sobie, że ta sama 4 osobowa ekipa w przeciągu 6 miesięcy po raz kolejny musi oderwać się od swojej pracy, swoich planów i premii, po to aby nauczyć już 2 osobę jak pracować w dziale. Podczas gdy Ty nadal rozliczasz ich z realizacji planu, którego nie są w stanie wykonać, bo ktoś im „przeszkadza”. Zamiast cieszyć się, że przyszedł ktoś do pomocy, to wszyscy są wściekli na to, że poświęcą swój czas, a za 3 miesiące i tak „nowy” albo się zwolni, albo zostanie zwolniony. To nie brzmi dobrze.
4. Koszty zdobywania nowych kompetencji
- Musisz się liczyć z tym, że podnoszenie kompetencji pracowników leży w Twoim interesie. Od Ciebie zależy ile zainwestujesz i jak szybko zwróci się inwestycja.
Jeśli jeszcze zastanawiasz się ile kosztuje zatrudnienie niewłaściwego pracownika? – spójrz na infografikę.

Podoba Ci się graficzne przedstawienie tematu? Nie masz na to czasu, ale chciałbyś mieć u siebie na stronie lub blogu taką infografikę? Daj znać! Wykonam ją dla Ciebie:)