Recykling treści – drugie życie contentu w innej odsłonie

recykling treści

Recykling treści przypomina mi trochę wiosenne porządki. Patrzysz – co jest, co wykorzystasz i co warto odświeżyć. Drugie życie contentu pozwala Ci iść do przodu bez wiecznego zastanawiania się nad tym, co publikować w social mediach. Bierzesz na warsztat to, co już jest, odświeżasz, modyfikujesz i nadajesz temu nowej wartości.

Brzmi dobrze, prawda? Przeczytaj ten wpis, a dowiesz się z niego:

  • Dlaczego recykling treści się opłaca.
  • Jak działa recykling treści.
  • Kiedy zabrać się do odświeżenia i ponownego wykorzystania contentu.
  • Jak stworzyć nowe formaty dla starej treści.

recykling treści

Po co robić recykling treści skoro można oddać coś nowego?

Ja zapytam Cię inaczej. Po co robić cały czas nowe treści, skoro możesz wykorzystać to, co już masz, co spodobało się Twoim odbiorcom, co już wypróbowałeś? Pomyślałeś kiedyś w ten sposób?

Jak działa recykling treści?

Odświeżasz content tylko w innej formie, docierasz do nowych odbiorców albo przypominasz się tym aktualnym. Jak to zrobić? Pokaż im nową odsłonę sprawdzonych treści. Wytłumaczę Ci to przykładzie. Załóżmy, że nagrałeś fajnego lajwa na Facebooku.

Teraz wyobraź sobie, że masz duży OBRUS. Twój obrus pasuje na duży stół wigilijny. Ty doskonale zdajesz sobie sprawę z tego, że taką wersję możesz wykorzystać tylko 1 raz w roku, a przecież szkoda go kisić w szafie, prawda?

Wiesz, że Twój obrus kosztował. Samo uszycie zajęło Ci już kiedyś 5 godzin. Szukałeś na Allegro właściwego materiału, dobierałeś nici, dokładnie obszywałeś boki, aby nic się nie popruło, długo go prasowałeś i wreszcie pokazałeś go rodzinie i znajomym, a oni… powiedzieli, że jest wspaniały!

Dostałeś kilka pochwał, ktoś nawet zrobił mu zdjęcie i udostępnił na Instagramie, ale na tym się skończyło. Kolacja zjedzona, obrus po praniu wraca do szafy. Kiedy go wyciągniesz? Jak dobrze pójdzie, to za rok. No właśnie!

Dopiero za 1 rok. Chcesz tyle czekać?

recykling contentu

Może zainteresuje Cię też: Jak zrobić instakaruzelę z pociętymi slajdami.

Jak to się ma do Twojego content marketingu i recyklingu treści?

Jeszcze tego nie widzisz? Po co szyć nowy obrus na stół, skoro można wykorzystać go inaczej. A może by tak nadać 2 życie Twojemu obrusowi? Może warto poddać go recyklingowi? To zupełnie tak, jak gdybyś z pięknego obrusu przygotował:

  • 5 mniejszych serwetek, czyli 5 postów na Facebooka.
  • 1 podłużny pasek, ale taki tylko przez środek stołu, czyli infografikę.
  • 2 poduszeczki na kanapę do kompletu, czyli grafikę do stories na Instagramie.
  • 1 okrągły bieżnik, czyli newsletter.

Rozumiesz, o co mi chodzi?

Masz treść, którą można podzielić na mniejsze części i pokazać światu w innej odsłonie. Czy to nie jest piękne? Pamiętaj jednak, że Twój recykling treści nie powinien stanowić wersji 1:1, bo to nie o to chodzi. Jak to zrobić dobrze? Dostosuj formę do specyfiki medium, w którym chcesz umieścić zrecyklingowany materiał.

Wybierz najsmaczniejsze kąski i przypraw je grafiką lub video.

Efekt:

Nie tracisz czasu na ciągłe produkowanie nowych treści, bo wykorzystujesz to, co już masz i na co już poświęciłeś swój czas. Zamiast tego pracujesz nad tym, co być może już za chwilę przyniesie Ci duże zarobki.

recykling treści w social mediach

Recykling treści: Jak się do tego zabrać?

Zacznij od przejrzenia swojego contentu – sprawdź, co jest szczególnie wartościowe i przeanalizuj, które treści cieszyły się największym zainteresowaniem odbiorców (pomoże Ci w tym np. Google Analytics lub Piwik). Być może dojdziesz do wniosku, że część z nich można usunąć. 

Zwróć szczególną uwagę na tzw. evergreen content, czyli uniwersalne treści, którym upływ czasu niestraszny. Są to przede wszystkim materiały poradnikowe – po zmianie formatu możesz długo wykorzystywać je do zwiększania ruchu na swojej stronie.

Przykład:

  1. Artykuł o tym, jak przygotować dobry wpis na bloga.
  2. Wpis lub post o tym, dlaczego warto budować swoją listę email.
  3. Wpis na temat tego, jak prowadzić stronę na Facebooku?

    

recykling treści blogowych

Nowe formaty dla starej treści, czyli jak wygląda recykling treści w praktyce?

Skąd masz wiedzieć, które treści i stare formaty wykorzystać do produkcji nowych treści? Jestem przekonana o tym, że widzisz jak Twoja społeczność reaguje na Twój content. Weź przykładowo pod uwagę:

  1. Ilość wizyt na stronie www (wykorzystaj w tym celu statystyki Google Analytics).
  2. Twoje popularne filmy na You Tube.
  3. Posty w social mediach, które wzbudziły największe zaangażowanie.
  4. Newslettery z największą klikalnością.

Kiedy wiesz już, co w Twoich zbiorach nadaje się do ponownego wykorzystania, zastanów się jak przekształcić stary content w nowy. Poniżej znajdziesz kilka podpowiedzi.

Artykuły 

Teksty, którymi dysponujesz, możesz po prostu zacząć promować od nowa. Jeśli temat jest aktualny, odbiorcy będą nim zainteresowani. Stwórz jeden dłuższy tekst z kilku krótszych na ten sam temat. Zastanów się także nad zmianą formatu. Może tekst warto przedstawić w formie prezentacji, podcastu lub e-booka? Przy okazji pamiętaj o optymalizacji nowych materiałów pod kątem SEO.

Raporty, e-booki

Jeśli dysponujesz raportami lub e-bookami, zastanów się nad powyciąganiem z nich najważniejszych informacji i przedstawieniem ich w bardziej skondensowanej i przystępnej  formie, np. infografiki albo prezentacji. Mogą się one także stać podstawą serii wpisów blogowych lub postów do social mediów. 

Obrazy

Wykorzystaj zdjęcia dokumentujące Twoje działania. Przygotuj prezentację lub serię grafik do social mediów. Pomyśl o zrobieniu z nich memów – wprowadzi to trochę humoru i dystansu w Twojej komunikacji.

Recykling treści

Wideo

Opublikuj transmisje z prowadzonych przez Ciebie spotkań. Będą one dostępne dla osób, które nie mogły wziąć w nich udziału na żywo. 

Opinie Twoich klientów

Opinie odbiorców Twoich działań budują wiarygodność marki. Jeśli dysponujesz komentarzami, postami, udostępnionymi przez nich zdjęciami – wykorzystaj je! Możesz opublikować je na swojej stronie www, w social mediach lub – w przypadku niektórych branż – zamieścić je w swoim lookbooku.

recykling treści

Zobacz też: Jak zrobić dobry wpis na bloga.

Recykling treści to oszczędność

Jak widzisz, sposobów na recykling treści jest mnóstwo. Pozwolą Ci one na przyciągnięcie nowych użytkowników i zwiększenie ruchu na Twojej stronie. Pamiętaj, że maksymalne wykorzystanie contentu, który już masz, to także maksymalne wykorzystanie czasu i pieniędzy zainwestowanych w jego powstanie.

Jak jeszcze możesz wykorzystać stare treści?

  1. Dodaj stories na Instagramie na podstawie wpisu blogowego.
  2. Streść wpis blogowy w poście na Facebooku lub w newsletterze.
  3. Zrób screeny opinii na Facebooku i udostępnij je na stories.
  4. Przygotuj grafikę na podstawie wpisu na blog.
  5. Opracuj notatki wizualne z podcastu.
  6. Napisz tekst na podstawie lajwa na Facebooku.
  7. Udostępnij lead magnet w formie e-booka, wykorzystują materiał wideo z YT lub FB.
  8. Stwórz infografikę na Pinterest.
  9. Podziel ebook i wyślij newsletter z najciekawszymi fragmentami.
  10. Nagraj wideo na IGTV albo You Tube albo zrób lajwa, wykorzystując wpis z bloga.
  11. Wyklikaj instakaruzelę z posta na Facebooku.

Czy wszystkie treści nadają się do recyklingu? Oczywiście, że nie, ale część Twojego dobrego materiału jeszcze długo może krążyć w sieci w innej formie! Przyjrzyj się dokładnie temu, co już masz i zobacz, co możesz wykorzystać ponownie. Weź pod uwagę to, że różne osoby mogą preferować inne formaty. Daj swojej społeczności wybór, a może okaże się, że odnajdziesz się w zupełnie innym medium.

Masz już jakieś własne doświadczenia związane z recyklingiem treści podziel się nimi w komentarzu!

.