Jak zorganizować konkurs na Facebooku?

Jakie błędy popełniają właściciele fanpage organizując konkurs na Facebooku?

Zastanawiasz się jak zorganizować konkurs na Facebooku? Jeśli prowadzisz fanpage, to na pewno wiesz, że nie jest łatwo zaangażować odbiorców, ale to nie oznacza, że to nie jest niemożliwe. Jednym ze sposobów zwiększenia zaangażowania, a przy tym liczby fanów jest konkurs na Facebooku. To oczywiście nie jest jedyna możliwość można to zrobić w innej formie. Jak? O tym jak zgromadzić pierwszych 100 fanów na FB przeczytasz pod tym linkiem. 

A dzisiaj z tego wpisu dowiesz się:

  • Jak ustalić cel organizowanego konkursu?
  • Jakie 4 najpopularniejsze błędy popełniają właściciele fanpage organizując konkurs?
  • Jakich 5 zasad gwarantuje prawidłowo zorganizowany konkursu na Facebooku?
  • Czy konkurs musi mieć regulamin?
  • Jakie 36 elementów powinien zawierać regulamin konkursu?
  • Na koniec możesz pobrać check-listę, która pomoże Ci sprawdzić czy jesteś przygotowany do organizacji konkursu.

Wyobraź sobie, że Twój fanpage organicznie przyciąga tylu fanów, że nie robisz już nic prócz udostępniania dobrego contentu. Brzmi nieźle! Prawda? Pytanie na ile jest to realne? No właśnie ? Przychodzi więc moment, w którym chcesz zorganizować konkurs. Zanim to zrobisz koniecznie przeczytaj ten wpis.

Czy wiesz jaki jest cel Twojego konkursu na Facebooku? 

Przed przystąpieniem do organizacji zabawy konkursowej zastanów się co jest Twoim celem? Na czym Ci zależy? Czy chcesz:

  • Pozyskać nowych fanów społeczności?
  • Nagrodzić aktualnych odbiorców na fanpage?
  • Zaangażować milczących użytkowników?
  • Otrzymać cenne informacje o swoich fanach?
  • Rozpocząć kampanię sprzedażową i rozpropagować sprzedaż swojego produktu?

Jakie błędy popełniają właściciele fanpage organizując konkurs na Facebooku?

Prowadzisz fanpage i przychodzi taki moment, w którym decydujesz się na zorganizowanie zabawy dla swoich fanów, zgromadzonych wokół twojej firmy. Robisz więc konkursu na Facebooku. Masz już pomysł, wybrałeś nagrodę i tylko czekasz na publikację, aż posypią się lajki i komentarze. Ale zaczekaj!

Zastanów się dobrze zanim opublikujesz cokolwiek! Dlaczego? Odpowiedź jest prosta – możesz nie tylko złamać regulamin Facebooka, ale również polskie prawo organizując na przykład losowanie.

 

4 najczęściej popełniane błędy przy organizacji konkursu na Facebooku

1. Brak opracowanego regulaminu konkursu na Facebooku

Musisz wiedzieć, że każda zabawa organizowana pod szyldem konkurs na Facebooku, to konieczność opracowania dokumentu, który ustala zasady i odpowiedzialność organizatora. Dlaczego? Ponieważ mimo, że konkurs odbywa się na Facebooku, to on (FB) nie ponosi za niego żadnej odpowiedzialności.

2. Opis w stylu: polub, udostępnij i oznacz osobę

Nie można wymuszać na uczestnikach konkursu, aby koniecznie oznaczyli, polubili i udostępnili treść zabawy – możesz jedynie napisać, że będzie Ci miło kiedy to zrobią (a to znaczna różnica w zasięgach :))

3. Warunkowanie wzięcia udziału w konkursie

Domyślam się, że wiele razy widziałeś posty, które zawierały popularne sformułowanie:

Tylko wtedy, gdy oznaczysz i polubisz, a oznaczeni też polubią PUBLICZNIE.

Taki opis brzmi mało profesjonalnie, a wręcz odstrasza ponieważ brzmi jak swego rodzaju groźba, a nie zabawa…

4. Losowanie jako rozstrzygnięcie konkursu

To bardzo popularna metoda rozwiązania konkursu, proponowana przez administratorów fanpage. Niestety zastosowanie losowania wiąże się groźbą kary finansowej. Dlaczego? Ponieważ każda loteria powinna zostać zgłoszona do Krajowej Izby Skarbowej, a urządzenie gier losowych bez wymaganych prawem zezwoleń zagrożone jest karą pieniężną oraz karą grzywny, a w szczególnych przypadkach karą pozbawienia wolności.

Konkurs i loteria wykorzystywane są bardzo często do działań promocyjnych różnych instytucji i firm. Warto znać różnicę między tymi pojęciami. W przypadku konkursu, co do zasady do zwycięstwa prowadzą umiejętności lub wiedza uczestników. W ramach konkursu można więc zorganizować quiz lub wymyślić kreatywne zadanie, np. wykonanie zdjęcia, rysunku, wymyślenie hasła, itp. W takim przypadku organizator nie musi posiadać żadnych zezwoleń.

W przypadku loterii zaś o wygranej decyduje los, a umiejętności i wiedza uczestników nie odgrywają znaczącej roli. Loterią będzie każde działanie, w którym zwycięzcę wyłania się na drodze losowania. Element losowości może wystąpić na którymkolwiek etapie akcji. Zgodnie z obowiązującymi przepisami organizacja loterii wymaga uzyskania zezwolenia i zatwierdzenia regulaminu

Jakie są zasady organizacji konkurs na Facebooku?

Zastanawiasz się teraz czy organizacja konkursu jest dla Ciebie? Twój pomysł będzie wymagał trochę pracy? Tym lepiej dla Twojej społeczności. Uważam, że warto poświęcić czas na jego dobre przygotowanie konkursu. Jak to zrobić? Wystarczy zastanowić nad celem (to już pewnie masz, bo wspominałam o tym wyżej) i przebiegiem całej zabawy, po to aby koniec końców niewinny konkurs nie przyniósł więcej szkody niż pożytku.

O tym, że kupowanie lajków to nie jest dobry pomysł chyba nie muszę mówić… gdybyś jednak zastanawiał się nad tym, co może stać się z Twoim fanpage po tym, jak pokusisz się o kupionych fanów możesz przeczytać we wpisie 10 powodów dla których nie warto kupować laików.

Oto 5 prostych zasad, które spowodują, że Twój konkurs będzie legalny:

  1. Wybierz format konkursu. Skoncentruj się na tym, czy organizowana przez Ciebie zabawa ma mieć charakter qiuzu, prostego zadania, kreatywnej opowieści, stworzenia hasła reklamowego, nadesłania pracy, filmu czy komentarza pod postem.
  2. Dostosuj wartość nagrody do wkładu pracy uczestnika. Szanuj czyjąś prace i spraw by wzięcie udziału w konkursie było zachęcające.
  3. Zastanów się nad celem jaki chcesz osiągnąć? Chcesz zdobyć fanów, Klientów, popracować nad rozpoznawalnością marki? To wszystko to element przemyślanej strategii marketingowej.
  4. Promuj post na Facebooku! Jak? na przykład opłacając reklamę lub organizując wydarzenie lub relację. Dzięki temu nie musisz nikogo zmuszać do udostępniania i polubienia posta, a w efekcie dotrzesz do szerszego grona odbiorców.
  5. I wreszcie  – stwórz podstawę, czyli regulamin konkursu i udostępnij go uczestnikom, aby wiedzieli jakie są warunki uczestnictwa i kto za niego odpowiada.
.

Regulamin konkursu na Facebooku 

Choć w konkursie liczy się zabawa, to jego prawidłowe przygotowanie to podstawa, a regulamin to konieczność. Dlaczego? Moim zdaniem nie warto ryzykować bana na Facebooku dla kilkudziesięciu laików. 

Co musi zawierać regulamin konkursu na Facebooku?

36 najważniejszych punktów regulaminu

  1. Nazwę konkursu.
  2. Informację o tym, kto jest organizatorem konkursu.
  3. Jeżeli konkurs organizowany jest w ramach prowadzonej działalności gospodarczej należy podać dane o działalności.
  4. Informację, dotyczącą tego kto jest uczestnikiem konkursu.
  5. Kto jako osoba pełnoletnia może brać udział w zabawie, a kto nie może uczestniczyć w konkursie.
  6.  Jeżeli do konkursu miałyby zostać dopuszczone osoby niepełnoletnie, należy dokonać stosownego zapisu w regulaminie.
  7. Warto zrobić wykaz osób, które są wykluczone z możliwości uczestnictwa np. osoby z rodziny, właściciel firmy, członkowie zarządu, rodziny członków zarządu lub właścicieli firmy
  8. Czas i miejsce trwania konkursu facebookowego.
  9. Czy odbywa się wyłącznie w Internecie, czy dopuszczalne są inne możliwości zgłoszenia?
  10. Od kiedy do kiedy dokładnie trwa konkurs?
  11. Jakie są terminy wysyłania materiałów, wyboru zwycięzcy i jego powiadomienia.
  12. Zadanie konkursowe. Na czym polega zadanie konkursowe.
  13. Określenie tego czy jeden uczestnik może zgłosić tylko jedną pracę konkursową albo dowolnie określoną liczbę prac konkursowych.
  14. Zastrzeżenie informacji o tym, że organizator konkursu nie ponosi odpowiedzialności o tym, że uczestnik złamie czyjeś prawa autorskie i wykorzysta inną pracę.
  15. Wyszczególnienie jakie prace konkursowe nie będą brane pod uwagę np. takie, które propagują pornografię, używki.
  16. Jak będzie wyglądał wybór zwycięzcy.
  17. Kto, kiedy, gdzie i na jakich zasadach ogłosi zwycięzcę konkursu. Czy będzie komisja, a jeśli tak, to wskazać jej członków.
  18. Nagroda. Informacja o tym, co jest nagrodą za udział i jaka jest jej wartość. Jeżeli twój konkurs przewiduje więcej nagród, to musisz opisać wszystkie – oznaczając, która nagroda za które miejsce lub kolejność zgłoszenia.
  19. Warto wyraźnie napisać czy nagrodę można zamienić na ekwiwalent pieniężny albo czy prawo do nagrody można przenieść na osobę trzecią.
  20. W jaki sposób nagrody zostaną wysłane do uczestników? W ciągu jakiego terminu należy podać dane adresowe na które ma zostać przesłana nagroda i komu.
  21. Oświadczenia uczestników o akceptacji treści regulaminu.
  22. Oświadczenie uczestników o nienaruszanych prawach autorskich innych podmiotów.
  23. A także o przekazaniu licencji na rozpowszechnianie nadesłanej, udostępnionej treści.
  24. Reklamacje uczestników. W jaki sposób mają być składane (elektronicznie, listownie, telefonicznie).
  25. Do kiedy mają zostać przesłane reklamacje i zażalenia.
  26. Jakie reklamacje będą uwzględniane, a jakie nie.
  27. W jakim terminie będą rozpatrywane i kto będzie się nad nimi pochylał w celu wyjaśnienia. 
  28. Zapisy związane z kwestią ochrony danych osobowych RODO.
  29. Kto i do kiedy będzie przetwarzał zgromadzone dane osobowe.
  30. Informacja o tym, że zagwarantowano uczestnikowi wgląd do przetwarzanych danych i ich poprawiania oraz usuwania, oraz informacja o tym, że dane są podawane na zasadach dobrowolności, ale w zakresie uczestnictwa w konkursie wymagana jest rejestracja na portalu Facebook, który nie bierze odpowiedzialności za zasady organizowanego konkursu.
  31. W regulaminie musi być zapis mówiący o pełnym zwolnieniu serwisu Facebook z odpowiedzialności za organizowany konkurs.
  32. Prócz tego zamieść informację, że promocja/konkurs nie jest w żaden sposób sponsorowana, popierana ani przeprowadzana przez serwis Facebook ani z nim związana.
  33. Postanowienia końcowe.
  34. Kiedy regulamin wchodzi w życie.
  35. Gdzie będzie dostępny do zapoznania się z jego treścią np. wskazując link do strony organizatora (czyli np. naszej własnej)
  36. Warto dodać zapis, że w nieuregulowanych kwestiach obowiązują przepisy Kodeksu Cywilnego.

Na koniec mam dla Ciebie niespodziankę. Pod tym linkiem znajdziesz PDF z check-listą. 

To 6 punktów, które pomogą Ci sprawdzić czy jesteś gotowy na konkurs.

Chcesz zorganizować konkurs, ale nie wiesz jak się do tego zabrać? Nie wiesz jak napisać regulamin konkursu na Facebooku? Napisz do mnie! Pomogę Ci.

.