Jak zrobić dobry wpis na bloga? – 5 sprytnych wskazówek

jak napisać wpis na blog

Ty też zadajesz sobie pytanie jak zrobić dobry wpis na bloga? Słusznie! Blogowanie to nieprzemijająco skuteczny sposób na promowanie swojej marki i usług, zdobywanie klientów a nawet zarabianie całkiem przyzwoitych pieniędzy. Podzielę się dzisiaj z Tobą 5 sprytnymi wskazówkami, dzięki którym Twój wpis na blogu nabierze rumieńców, a Ty nieco inaczej podejdziesz do produkcji wartościowej treści. To co? Zaczynamy? 

 

Na rozgrzewkę spójrz, co o wpisach blogowych mówią statystyki:

  • 70% konsumentów woli poznawać firmę poprzez bloga niż za pomocą reklamy.
  • Content Marketing jest o 62% tańszy niż tradycyjny.
  • Co 0,5 sekundy jest publikowany nowy post na blogu.

Zła wiadomość jest taka, że większość ludzi „skanuje” teksty, nie czytając ich w całości. Podejdź sprytnie czytelnika, korzystając z kilku sprawdzonych zasad. Więc…  jak wyczarować porywający wpis na bloga? Czytaj dalej!

 

Grafika z napisem: Co powinien zawierać wpis blogowy

 

Jak napisać dobry wpis na bloga?

Za chwilę poznasz sprawdzone wskazówki, które pomogą Ci przygotować blogowy wpis, dzięki temu Twój czytelnik z chęcią będzie odwiedzał Twoją stronę, bo okazuje się, że to w jaki sposób prezentujesz swoją treść ma duże znaczenie. Jeżeli budujesz swoją pozycję eksperta, to wartość jaką chcesz podzielić się z innymi powinna być dobrze przyswajalna. Jak to zrobić? 

 

Wskazówka nr 1: Porządnie się przygotuj

Dobry wpis na bloga wymaga kilku przygotowań. Znajdź rzetelne informacje. Źródeł jest wiele. Stety i niestety. Weź sitko o drobnych oczkach i odsiej plewy. Zajrzyj również do zagranicznych serwisów. Są one kopalnią samego „mięsa”, czyli konkretów, których czytelnik szuka najbardziej.

 

I najważniejsze, pisz na tematy, które interesują Twoją grupę docelową. Wpis nie może być też długi jak epopeja Sienkiewicza. Podobno idealny czas czytania to 7 minut. Są też sprytne sposoby na to, aby czytelnika nie przytłoczyła ogromna ilość tekstu. Jakie? To temat na osobny wpis, w którym zdradzę Ci sztuczki, które pomagają odbiorcy powiosłować do ostatniej kropki wpisu na blogu.

 

Przeczytaj też: Jak samodzielnie zrobić e-booka. 

 

Wskazówka nr 2: Pisz po ludzku

No dobra, ale co to oznacza po ludzku? Zakładam, że chcesz mieć czytelników nie tylko na chwilę lub by podkręcić wyniki wejść na bloga. (O zgrozo! Szybka „ucieczka” użytkownika z Twojej strony to sygnał dla Google, że nie jest ona wartościowa!). 

Pisz więc tak, jakbyś z kimś rozmawiał. Buduj proste i krótkie zdania. Nie szpikuj Twoich tekstów skomplikowanym, fachowym słownictwem. Wywoła to ewakuację z Twojego bloga niczym z nudnego wykładu. Wciel się we własnego czytelnika i daj mu to, czego potrzebuje. Polubi Cię za to i on i roboty. 🙂 Naprawdę warto!

 

lista wpisów blogowych

 

Zobacz też: 6 stron z grafiką wektorową, które ułatwią Ci życie.

 

Wskazówka nr 3: Dobrze zbuduj wpis

Dobry wpis blogowy ma określoną konstrukcję. To nie są przypadkowe znaki, tytuły i nagłówki. Jak to zrobić? Trzymaj się schematu, który wcześniej opracujesz. Po co? Wywołasz zaciekawienie w odpowiednich momentach.

 

Spójrz, jakie to proste:

 

#1 cześć:

Tytuł – niech przyciąga, zachęca, obiecuje i… informuje. Nie może być przekombinowany i nie może zapowiadać wielkiej sensacji, tylko po to, by w niego kliknąć (clickbait). Oto trzy ze sprawdzonych form tytułów:

  • Własna lub czyjaś historia tzw. case study, to genialny sposób na to, aby pokazać innym jak działasz jak pomagasz, jakie rezultaty pojawiają się dzięki współpracy z Tobą.

np. Te błędy doprowadziły do upadku mojej firmy. Przeczytaj, by ich uniknąć!

  • Wyliczanie – tak, to nadal dobrze działa. Czytelnik od razu dostaje jasny komunikat czego może się spodziewać.

np. 7 sposobów na zdobycie klienta VIP.

  • Sekretne rozwiązanie – ojjj tak! Ile ja bym dała za poznanie kilku sekretów, a zwłaszcza osób, które podziwiam i obserwuję. Ty też? 

np. Piszesz powieść? – Te triki znają tylko zawodowi pisarze! 

 

#2 część:

Wstęp tzw. lead – krótka zapowiedź tematu Twojego tekstu. Wykorzystaj ciekawostkę lub podeprzyj się liczbami, wynikami badań itp. Na koniec zachęć do przeczytania wpisu. Ja chętnie korzystam z tych opcji. Jak to działa w praktyce? Przewiń ten tekst na sam początek i przeczytaj go raz jeszcze. Właśnie tam znajdziesz taki przykład.

 

#3 cześć:

Treść – „właściwa” część wpisu. Musi być merytorycznie, lekko i przyjemnie. Nie buduj betonowych bloków tekstu, których ściany zaczynają się na początku i idą do końca wpisu. Jak to zrobić? Podziel ją na przyjazne dla oka części i nadaj im tytuły (tzw. śródtytuły). Ułatwisz czytelnikowi orientację w tekście. Nawet nie zauważy, kiedy dotrze do końca 🙂 i o to właśnie chodzi, prawda?

 

#4 część:

Zakończenie – ciekawie podsumuj Twój wpis, użyj pasującego cytatu lub zachęć czytelnika do wyrażenia własnej opinii.

Zapewnisz optycznie jeszcze więcej „luzu” we wpisie poprzez dodanie grafik,  zdjęć czy cytatów.

 

Może interesuje Cię też: Jak szybko wyciąć tło ze zdjęcia?

Wskazówka nr 4: Dotrzymuj obietnic

Rozczarowanie czytelnika to Twoja porażka. Nie proponuj ciastka, gdy chcesz dać komuś kanapkę z serem. Obiecałeś na początku wpisu blogowego niezwykły, skuteczny, szybki czy jeszcze inaczej super działający sposób na rozwiązanie problemu? To dotrzymaj tej obietnicy! No pomyśl, kto chciałby czytać wpis, który nie odpowiada temu, o czym była mowa na początku? Nikt…

Podziel się obiecaną wskazówką i niech ona będzie naprawdę przydatna. Zawiedziony czytelnik to stracony czytelnik.

 

jak napisać wpis na blog

 

Przeczytaj też: Jak zrobić Instakaruzelę z pociętymi slajdami.

.

Wskazówka nr 5: Zoptymalizuj tekst pod wyszukiwarki

Ostatni punkt odpowiedzi na Twoje pytanie „jak zrobić dobry wpis na bloga?” to optymalizacja tekstu pod wyszukiwarki. Nie wiesz jak to zrobić? Na początek trzymaj się tych 2 zasad:

Po pierwsze wartościowy tekst w dużej mierze obroni się sam. Roboty Google lubią to, co przydaje się użytkownikom. A więc stawiaj na jakość! Czy tekst powinien być krótki, czy długi? To zależy od tego, co masz do powiedzenia, ale jeśli jesteś w stanie wyczerpać temat w 4000 znakach, to nie pisz tekstu na blog, który zawiera 7000 znaków, bo to bez sensu.

Po drugie zastosuj frazy kluczowe, czyli słowa wpisywane przez użytkowników do wyszukiwarki, np. teksty SEOGdzie ich szukać? Tu pomogą Ci różne narzędzia, możesz wykorzystać:

 

Cały szkopuł w tym, by nie przesadzić z ilością. Tekst naszpikowany słowami kluczowymi można rozpoznać z daleka. To jak to zrobić dobrze? Jak wypuścić dobry wpis blogowy? Umieść je tak, by tekst pozostał naturalny. Dodaj je w tytule, na początku tekstu, w treści czy w śródtytułach. Byle z umiaremWrzucaj też we wpisie linki do Twoich innych artykułów. Po co? Jeśli już użytkownik wpadł do Ciebie na kawę, to ugość go również pączkiem. Niech spędzi u Ciebie jak najwięcej czasu, a Google spojrzy na Ciebie przychylnie.

 

I to cały mój przepis na udany wpis blogowy. Zastosuj się do tych zasad i dorzuć wytrwałość w działaniu, a podniesiesz pozytywne statystyki. Tylko tyle, albo aż tyle. Co Ty byś dopisał do mojej listy? Daj znać!

.