Gdyby rok temu ktoś zapytał mnie jak zrobić e-booka, to odpowiedziałabym, że nie mam fioletowego pojęcia. Nawet zastanawiałabym się, po co mi e-book i gdzie mogłabym go wykorzystać? Tak, ponad rok temu nie miałam nawet strony www. Dzisiaj wiem, że przygotowanie takiego materiału to bardzo dobry pomysł na promocję własnego biznesu. W ostatnim czasie miałam okazję wykonać kilka takich e-booków i dlatego postanowiłam, że pokażę Ci jak go przygotować.
Z tego wpisu dowiesz się
- Od czego zacząć zanim zaczniesz pisać e-booka?
- Na co warto zwrócić uwagę pracując nad własnym e-bookiem?
- Za pomocą jakich bezpłatnych narzędzi możesz szybko przygotować własnego e-booka?
Zacznę od tego, że znajomość kilku prostych narzędzi pozwoli Ci w bardzo krótkim czasie stworzyć PDF, dzięki któremu możesz zarobić, albo zbudować bazę mailingową jeśli zdecydujesz się na jego bezpłatne udostępnienie. Pokażę Ci dzisiaj jak zabrać się za realizację zadania pod kryptonimem E-book.
Jak zrobić e-booka krok #1: Przygotuj pomysł
W sieci znajdziesz mnóstwo materiałów, dotyczących wielu dziedzin, wszyscy codziennie przeczesujemy Internet w poszukiwaniu dobrych źródeł informacji. Więc jeśli czegoś kiedykolwiek szukałeś (a zdziwiłabym się gdybyś powiedział, że nie) to wiesz, że znajdziesz tam mydło i powidło.
Nie wszystko jest tak samo warościowe, wiec jeśli uważasz, że masz coś interesującego do przekazania, może to jest właściwy moment na opublikowanie własnego e-booka.
Jak zrobić e-booka krok #2: Opracuj treść
Niezależnie od tego, czego dotyczyć będzie Twój e-book koniecznie musisz opracować jego treść. Bez tego Twój materiał nie ujrzy świata dziennego 🙂 Opcje są dwie:
- albo nie będziesz miał z tym najmniejszego problemu i szybko pochwalisz się całością materiału,
- albo też zaliczysz drobne wzloty i upadki w czasie pracy nad nim.
Ja wierzę, że Ci się uda!
Przygotowanie dobrej treści to jedno, musisz ją też podać w interesującej formie. Dlatego zadbaj o kilka elementów, które sprawią, że Twój e-book pozwoli się czytać z przyjemnością. Pamiętaj o tym, aby w trakcie pisania zwrócić uwagę na:
- Konwersacyjny styl
- Pogrubienia, wyróżnienia
- Sposób komunikacji (bezpośredni lub formalny)
Jak zrobić e-booka krok #3: Wybierz narzędzie
Zabierając się za tworzenie e-booka weź pod uwagę to, czy będziesz korzystał z narzędzi płatnych czy bezpłatnych. Z doświadczenia wiem, że prostego e-booka jesteś w stanie przygotować bez kosztownych programów.
Co możesz wykorzystać przy pracy?
Niezależnie od tego, czy pracujesz na Windowsie, czy na Macu, czy sam czy w zespole, to narzędzie ułatwi Ci pracę, bo działa w chmurze.
Jedno z popularniejszych narzędzi graficznych, które wykorzystasz do stworzenia okładki i pozostałych stron. Ma kilka minusów np. brak możliwości ustawienia marginesów, trzeba też uważać, aby okienka tekstowe się nie przesuwały, ale w ogólnym rozrachunku to bardzo dobra opcja, a zwłaszcza, że program jest bezpłatny (w podstawowej wersji) i bardzo intuicyjne. Polecam!
To narzędzie też polubisz, działa dokładnie na tej samej zasadzie, co Canva. Jest intuicyjne, a do tego od niedawna w języku polskim. Znajdziesz tam masę płatnych i bezpłatnych okładek, które pozwolą Ci przygotować własnego e-booka. Minusem, który ujawnił się przy mojej ostatniej realizacji jest problem z niezapisywaniem postępów projektu. Mam nadzieję, że to tylko chwilowy błąd, bo bardzo lubię korzystać z tej aplikacji.
Jak zrobić e-booka krok #4: Stwórz okładkę
Do przygotowania okładki e-booka, która pojawi się na Twoich materiałach promocyjnych albo w social mediach możesz wykorzystać:
Bezpłatny generator okładek, który w swojej bazie ma wizualizacje książki, tabletu, telefonu, zeszytu i pudełka z płyty CD. Jednym słowem jestem pewna, że znajdziesz tam coś dla siebie. Może stanowić ciekawą alternatywę dla popularnych okładek, które wykorzystują inni.
Kolejna baza mockupów, w której znajdziesz bezpłatne wersje setek okładek do e-booka i nie tylko.
Jak zrobić e-booka krok #5: Dokonaj redakcji
Nawet najlepiej napisana treść potrzebuje redakcji. Nie ma nic gorszego niż tekst za który płacimy, który zawiera błędy, a zwłaszcza jeżeli kupujemy e-booka. Jeżeli więc planujesz sprzedawać swojego e-booka koniecznie poszukaj kogoś, kto profesjonalnie zajmie się jego redakcją.
Jeżeli natomiast Twój e-book będzie służył Ci tylko jako lead magnet, który wykorzystasz do promocji biznesu, to tak czy inaczej warto poprosić kogoś, kto świeżym okiem spojrzy na Twój materiał i pomoże Ci go poskładać. Wielu copywriterów dostosuje treść do tego, aby stała się atrakcyjna dla Twojego czytelnika.
Jak zrobić e-booka krok #6: Zaplanuj wykonanie
Zanim zaczniesz pisać zastanów się ile czasu potrzebujesz na każdy etap pracy. Pomyślisz sobie, eeee co to takiego? Napisać, poskładać i udostępnić – pójdzie szybko:) Otóż wcale nie musi iść tak gładko, a wiele osób nie zdaje sobie sprawy z tego, że przygotowanie e-booka (nawet w bezpłatnej wersji za zapis do newslettera) zajmuje sporo czasu.
Oczywiście wszystko zależy od tego jak duży objętościowo będzie materiał i do czego go ostatecznie wykorzystasz. Tak, czy inaczej musisz pamiętać o kilku elementach:
- Zebranie materiału
- Wybranie grafik i zdjęć
- Opracowanie grafik
Jak zrobić e-booka krok #7: Pomyśl nad dystrybucją
Byłoby bardzo szkoda, gdyby okazało się, że napracowałeś się jak Syzyf, który toczy głaz pod górkę, a świat się o tym nawet nie dowiedział. Wyobrażasz to sobie? Godziny spędzone nad riserczem, pisaniem, układanie, szukaniem zdjęć, zabawa w programach graficznych i zero efektu.
Nie mam tu na myśli opowiadania innym jak bardzo się napracowałeś, bo wiadomo, że fajne treści nie biorą się znikąd. Tylko to, że musisz pomyśleć nad dystrybucją swojego e-booka. Pomyśl co musisz zrobić, aby ludzie dowiedzieli się, że masz dla nich coś wartościowego.
Jak możesz dystrybuować swojego e-booka?
- Promocja w social mediach i na grupach
- Landing page
- Formularze zapisu (osadzone na blogu, pop-upy na stronie)
- Promocja w newsletterze
- Sprzedaż we własnym sklepie
- Darmowy materiał do pobrania w osobnej zakładce na stronie
Jak widać możliwości jest całkiem sporo i oczywiście wszystkie wymagają trochę wiedzy technicznej. Musisz się zastanowić jak dotrzeć do swoich odbiorców i gdzie ich szukać.
Jak zrobić e-booka krok #8: Ustal sposób płatności
Załóżmy, że zdecydowałeś się sprzedawać swojego e-booka i robisz to za pośrednictwem swojej strony. Prócz technicznych kwestii takich jak postawienie sklepu pomyśl o podpięciu właściwych płatności. Aby nie wyjść na tym jak Zabłocki na mydle sprawdź jak sprzedaje konkurencja, jakie metody płatności proponują inni i jak technicznie to rozwiązali.
Odbiorcy są bardzo wygodni – popytaj na grupach co denerwuje ich najbardziej przy zakupie produktów elektronicznych. Ja osobiście wolę jeśli wszystko jest zautomatyzowane, a TY?
Nie chcę kopiować nr rachunku ze strony i robić przelewów. Zdarzyło mi się kiedyś zrezygnować z takich zakupów, bo zamówienie i płatność była zbyt skomplikowana. Zdecydowanie wolę płacić jednym kliknięciem. Koniecznie o tym pomyśl!
Jak zrobić e-booka krok #9: Ciesz się swoją pracą
Jeśli dobrze to wszystko zaplanujesz, a wcześniej sprawdzisz czy ktoś przypadkiem nie napisał czegoś podobnego na ten sam temat co Ty. To jest duże prawdopodobieństwo, że Twój materiał okaże się bardzo pomocny. Jeżeli wcześniej sprawdziłeś, że są osoby, którym przyda się Twój e-book, to w tym momencie możesz otwierać szampana.
Nie ma nic przyjemniejszego niż poczucie sukcesu i pewność, że przygotowany materiał okazuje się wartościowy dla innych. Czego z całego serca Ci oczywiście życzę!
Jeśli planujesz przygotować własny lead magnet, ale nie wiesz od czego zacząć, a do tego dotychczas wydawało Ci się, że przygotowanie własnego e-booka jest niemożliwe i skomplikowane, to jestem przekonana, że w tej chwili zmieniłeś zdanie.
Twój materiał nie musi zawierać 101 stron, to może być krótki poradnik, case studies albo lista wskazówek i pomocnych narzędzi.
A może masz już za sobą przygotowanie takiego e-booka? Które narzędzia sprawdziły się u Ciebie najlepiej, a które Cię mocno rozczarowały? Podziel się informacją w komentarzu.