Jak prowadzić fanpage na Facebooku? 9 tipów na start

Jak prowadzić fanpage na Facebooku

Jak prowadzić fanpage na Facebooku? Pamiętam jak kiedyś sama googlowałam takie hasło. Sporo czasu poświęciłam, aby zgłębić tajniki prowadzenia firmowego profilu. Cały czas się uczę, bo Facebook się zmienia, ale teraz wiem co działa, co powinno działać, a czego unikać. Mam wiedzę, którą z przyjemnością podzielę się z Tobą.

Przeczytaj, a dowiesz się:

  • Dlaczego warto ustalić cel komunikacji na fanpage?
  • Czy lepiej planować czy spontanicznie publikować?
  • Gdzie kliknąć, aby skonfigurować stronę firmową?
  • Jak pisać i jak być spójnym graficznie?
  • Czy lepiej usuwać komentarze z Facebooka, czy nie?
  • Kiedy publikować i czy lepiej posługiwać się długimi, czy krótkimi postami?

jak prowadzić facebooka

Zanim zacznę chcę, abyś wiedział, że wszystko co tutaj znajdziesz to moja subiektywna opinia, która wynika z doświadczenia przy pracy nad własnym fanpage (zachęcam Cię do polubienia ?), a także przy okazji opieki nad stronami formowymi z takich branż jak:

  • finanse (doradcy kredytowi)
  • budowlanka (developer)
  • szkolenia (szkolenia podatkowe)
  • marketing (współpraca z agencją marketingową)
  • księgowość (księgowa działająca na brytyjskim rynku)

To co? Zaczynamy?

nr 1: Ustal cel swojej komunikacji na fanpage

Zanim zabierzesz się za produkcję soczystego contentu poświęć chwilę na to, aby określić co chcesz komunikować na swoim Facebooku. Nie piszę tego po to, aby zablokować Twoją inwencję twórczą, ale po to, aby odbiorca nie musiał przedzierać się przez Twój fanpage jak turysta z maczetą przez dżunglę, który bezskutecznie szuka przejścia.

Usiądź z kartką papieru, weź coś do pisania może nalej sobie coś pysznego do picia i stwórz listę tego, co chcesz publikować. Tak po prostu? Tak, zwyczajnie wypisz wszystko to, co chcesz zamieścić u siebie.

Zobacz jakie tematy dominują, napisz też czego nie chcesz publikować i pokazywać. To też się przyda.Taka lista pozwoli Ci chłodnym okiem spojrzeć na to, co Twoi czytelnicy w przyszłości znajdą u Ciebie. 

Co możesz publikować na fanpage?

  • Informacje o tym czym się zajmujesz
  • Jak wygląda Twoja praca/produkt/usługa
  • Nad czym pracujesz
  • Co polecasz
  • Możesz komentować bieżące wydarzenia
  • Albo wspomagać się RTM (Real Time Marketingiem)

nr 2: Planuj posty, ale pozwól też sobie na spontaniczność

Jeżeli zależy Ci na regularnej publikacji facebookowych treści, a skoro to czytasz, to pewnie tak jest – musisz wiedzieć, że są dwa podejścia do publikowania postów. Jak się tak zastanowię, to w sumie trzy ?:

  1. Planować wszystkie posty z dużym wyprzedzeniem.
  2. Nie planować, reagować na to co się dzieje.
  3. Planować i nie planować, czyli podążać ustaloną ścieżką, ale pozwolić sobie na spontaniczne akcje.

Jestem zwolenniczką trzeciego podejścia. Choć przyznam, że w przypadku mojego fanpage spontaniczność i planowane treści, to 70/30. Dlaczego? Nie mam problemów z pomysłami na content, a dodatkowo lubię pracować w ten sposób, bo to daje mi dużą swobodę.

Plusem pierwszego podejścia jest to, że masz porządek i możesz zaoszczędzić sporo czasu. To doskonała wiadomość dla tych, którzy lubią mieć kontrolę nad tym, co się dzieje w ich social mediach. Z tym planowaniem jest jednak istotny problem, który ujawnił się przy okazji kryzysu z COVID-19.

Co takiego?

Tematy i treści, które przygotujesz mogą bardzo szybko stać się nie aktualne i nieadekwatne ze względu na nieprzewidziane okoliczności. Wyobrażam sobie jakie miny mieli ci, którzy z miesięcznym wyprzedzeniem zaplanowali treści np. dla branży beauty…

Jeżeli nie lubisz sztywnych planów, a wizja tworzenia postów na 2-3 tygodnie do przodu przyprawia Cię o ciarki, to najłatwiej będzie ci korzystać z opcji nr 2, czyli nie planować.

Tu jednak musisz się liczyć z tym, że być może stracisz na tym więcej czasu, a Twoje treści mogą być chaotyczne. Trzecia opcja zapewni Ci większą wolność. Choć nie każdy odnajdzie się w takim wariancie.

 

nr 3: Skonfiguruj i uzupełnij swój fanpage 

Dobra. Załóżmy, że masz już ustaloną komunikację, wiesz co i kiedy będziesz publikować, to teraz przychodzi moment na kwestie formalne. O co mi chodzi? Zobacz są takie miejsca na Twoim fanpage, które warto uzupełnić po to, aby ułatwić Twojemu odbiorcy odczytanie spójnego komunikatu.

 

Co na fanpage uzupełnić w pierwszej kolejności?

  • Opis do zdjęcia profilowego i zdjęcia w tle.
  • Notatkę.
  • Opis firmy i informacje na stronie.
  • Konfiguracja przycisku.
  • Automatyczną wysyłkę wiadomości.
  • Zakładki: sklep, referencje, praca, usługi i inne, które wybierzesz.

Po co? Bo to dodatkowe DARMOWE miejsce na Twoją reklamę. W sumie dlaczego miałbyś z tego nie skorzystać?

 

nr 4: Pisz tak, aby inni chcieli czytać

Tak, wiem brzmi jak banał, ale pomyśl jak Ty sam zachowujesz się na Facebooku? Czytasz z wypiekami na twarzy wszystkie posty na wallu? Pewnie nie. Scrollujesz tam i z powrotem kilka razy w ciągu dnia, prawda?

Teraz zastanów się i odpowiedz sobie szczerze dlaczego ich nie czytasz? Bo są nudne jak flaki z olejem? Jeśli nie klikniesz, to przecież nie wiesz co piszą… Nie zawierają informacji, które Cię interesują? Może niczego nie wnoszą, albo z daleka wołają “Kup pan cegłę!”

Być może grafika nie zachęca? Może jednak wolisz format video? Nie ma tam zdjęć z ludzką twarzą? Za dużo kotków i nosaczy? 

Pewnie kilka rzeczy naraz…

To jak pisać dobre posty na Facebooka?

Pisanie pisaniu nie jest równe. Pewnie pamiętasz jak to było w szkole. Wszyscy dostawali ten sam temat do wypracowania, a tylko nieliczni otrzymywali 5 i 6. Dlaczego? Bo jedni znali zasady pisania, a inni bardziej improwizowali.

Oto kilka ogólnych zasad i wskazówek, które powinieneś znać jeśli tworzysz swoje posty samodzielnie

Zobaczysz to ułatwi Ci pracę:

  • Wybierz styl komunikacji (formalny, nieformalny) i trzymaj się go zawsze.
  • Stosuj konwersacyjny styl.
  • Pisz poprawnie gramatycznie z dbałością o zasady ortografii i interpunkcji.
  • Używaj aplikacji, które pomogą Ci sprawdzać treści przed ich publikacją.

Language Tool

W darmowej wersji sprawdzi dla Ciebie 20000 znaków za jednym razem. Wyłapie i podkreśli błędy stylistyczne i ortograficzne. Działa w przeglądarce internetowej i jako dodatki do: Firefox, Chrome, Google Dokumenty, MS Office, LibreOffice.

 

Jasnopis

Prosta aplikacja, która działa w przeglądarce. Określa stopień jasności tekstu. Pomoże Ci przygotować klarowny materiał na Facebooka i  nie tylko.

.

  • Stosuj krótkie zdania.
  • Używaj akapitów, ozdobników i emoji (jeśli chcesz poznać 7 narzędzi, które podkreślą Twoją komunikację na Facebooku >> Pobierz PDF, który znajdziesz sekcji newsletter na stronie tego wpisu).
  • Używaj synonimów.
  • Zadawaj pytania i prowokuj dyskusję.
  • Stosuj na końcu posta wezwanie do działania (CTA – Call To Action).

nr 5: Pilnuj spójności grafik na Facebooku

Jeśli masz logo i identyfikacje wizualną, to będzie Ci łatwiej. Określone kolory powinny pojawia się też na Twoim fanpage. Grafiki powinny nawiązywać do kolorów Twojej marki.

Jeśli dopiero zaczynasz i nie masz ani logo, ani opracowanej wizji kolorystycznej np. w postaci tablicy inspiracji Moodboard, to wybierz 2-3 kolory, które mają kojarzyć się z Twoją marką.

Użyj Picular ? wyszukiwarki kolorów, która pomoże Ci dopasować kolor dla siebie. Przy obróbce zdjęć wybieraj też takie same filtry, a dzięki temu uzyskasz wspomnianą spójność.

 

Picular

Jak to działa? Wpisz słowo np. siłownia, księgowa, drzwi, sweter, itd
Otrzymasz zestaw propozycji. Pewne słowa kluczowe przywołują konkretny kolor, który pojawia się na podstawie analizy grafik z Google.

 

nr 6: Komentuj wpisy innych i zostawiaj reakcje

Następny tip, który pomoże Ci prowadzić Twoje oficjalne konto na Facebooku, to komentarze i reakcje pod wpisami. Zostawiaj komentarze u innych i nagradzaj takich twórców u siebie.

Doceń to, że ktoś poświęcił swój czas i skomentował lub udostępnił Twój post. Na początku drogi, kiedy fanpage jest mały może być ciężko o reakcje, a rodzina i znajomi to za mało, więc liczy się każde ❤️.

Nie jest łatwo. Zobaczysz przyjdą też chwile zwątpienia, bo ludziom nie chce się udzielać (a zwłaszcza bezinteresownie). Często spotykam się z tym, że użytkownicy wolą tylko obserwować i czerpać, bo nie daj boże konkurencja zobaczy jakie treści śledzą. (Swoją drogą było by cudownie gdybyś zostawił jakąś reakcję pod tym postem na FB lub w komentarzu ?)

Sam pomyśl jak często Ty komentujesz wpisy na blogu lub Facebooku?

 No właśnie…

Poświęć trochę czasu na aktywność u innych, a z czasem te osoby będą chciały się odwdzięczyć. 

 

nr 7: Jak reagować na nieprzychylne komentarze? Usuwać czy nie usuwać?

Pod żadnym pozorem nie usuwaj komentarzy (no chyba, że są obraźliwe). Takie czyszczenie postów nie przyniesie Ci nic dobrego, bo ludzie wyłapią fałsz. Jeśli na Twoim fanpage pojawiają się komentarze, z którymi się nie zgadzasz, to zawsze możesz wejść w polemikę z komentującym, pokazując swoje zdanie.

Nie warto usuwać niewygodnych komentarzy, bo użytkownicy to zauważą. Pewnie nie raz widziałeś pod jakimś wpisem hasło: “dlaczego usuwacie komentarze”. Taki mały ping pong jeszcze nikomu nie zaszkodził, a wręcz przeciwnie pomógł ZWIĘKSZYĆ ZASIĘGI:)

Co odpowiadać na nieprzychylne komentarze lub hejt?

Na komentarze typu: 

Co Ty tutaj piszesz? Wcale nie jest tak jak mówisz. Nie zgadzam się z tym. Ludzie później czytają takie głupoty i myślą, że zawsze jest tak łatwo jak piszesz. Ja poświęciłem na to masę czasu i energii. Nikt mi nie podał nic na tacy. W życiu nie kupiłbym Twojego produktu.

negatywne komentarze na facebooku

Odpowiedz w taki sposób, aby nie zaogniać sytuacji. Podziękuj za opinię, za to, że ktoś dzieli się z Tobą swoją perspektywą i własnym doświadczeniem. Możesz poprosić taką osobę, aby napisała coś więcej np. o tym jak udało jej się to o czym wspomina i jakie ma wskazówki dla osób, które będą to czytały.

Możesz też poprosić o recenzję “produktu”, o pomoc w jego udoskonaleniu. Dzięki temu taka osoba nie poczuje się zignorowana, a wręcz będzie doceniona. Opcje ma 2: albo odpuści, albo zachęcisz ją do współpracy i może nawet przeciągniesz na swoją stronę 🙂

nr 8: Kiedy publikować posty na fejsie?

Kiedy? Nie ma jednej odpowiedzi. Jak Ci powiem, że to zależy od Twojej grupy docelowej, to o jakiej godzinie pomyślisz? Przeanalizuj ich styl życia, zwyczaje i sposób spędzania wolnego czasu.

Może wstają wcześnie rano i godzina 7:00 będzie idealna. Być może wracają popołudniu autobusem, tramwajem lub pociągiem i scrollują Facebooka. Musisz obserwować statystyki.

 

Czy warto używać zewnętrznych narzędzi do publikacji postów?

W sumie ten mini-poradnik nie przewidywał odpowiedzi na to pytanie, bo jestem w trakcie tworzenia wpisu o narzędziach do planowania publikacji na Facebooku, ale wykorzystam tą wzmiankę po to, aby zasygnalizować Ci, że na dniach opublikuję taki wpis. Jeśli chcesz dowiedzieć się o nim jako pierwszy – zapisz się do newslettera, a ja wyślę powiadomienie i link bezpośrednio na Twoją skrzynkę e-mail jak tylko powstanie.

 

nr 9: Lepiej publikować krótkie, czy długie posty na Facebooku?

Spodziewasz się tu konkretnej recepty, która pozwoli Ci raz na zawsze wybrać ilość znaków, którą zapodasz czytelnikowi? Aaaa, widzisz nie ma gotowego rozwiązania, bo tu znowu wszystko zależy od tematyki fanpage i formatu jaki publikujesz.

Prawdopodobnie na profilu sklepu z sukienkami nie zrobisz posta na 240 słów tylko podzielisz się linkiem do stylizacji i krótkim opisem. Tutaj też nikt nie spodziewa się takich treści. Więc nie dawaj im tego, czego nie szukają, a raczej to czego się spodziewają!

Mówi się, że ludzie są leniwi i nie czytają długich postów. To zależy, co to jest za fanpage, co to jest za post i co to za ludzie. Wielokrotnie widziałam bardzo długie posty, które zbierały masę reakcji i udostępnień, więc czytają.

jak prowadzić fanpage wskazówki

Jak prowadzić fanpage na Facebooku? Jeśli nadal zastanawiasz się nad tym jak to zrobić, to powiem Ci jedno. Stosuj wszystko to, co przeczytałeś tu u góry i rób to REGULARNIE. Nie pozwól, aby Twój ostatni wpis był z końca ubiegłego roku, bo taka częstotliwość publikacji postów Ci nie pomoże. 

Na marginesie mówiąc kilka miesięcy temu widziałam posty osób, które komunikowały, że uciekają z Facebooka. Pisały, że przenoszą się do innego medium, bo Facebook się kończy:) I wiesz co? Oni wrócili. Akcja z COVID-19 pokazała 20% wzrost zainteresowania treściami na Facebooku.

Co Ty o tym myślisz? Warto być na Facebooku, czy Twoim zdaniem kończy się era Facebooka? Podziel się swoją opinią w komentarzu.

.