Google Analytics – 10 powodów dla których analizuję statystyki na stronie www

googl analytics - czy warto analizować aststystyki

Twój biznes się rozwija, Ty w końcu zleciłeś wykonanie lub modernizację swojej strony internetowej albo też postawiłeś ją samemu? Gratulacje! O to właśnie chodzi, ale obowiązkowo kolejny krok to konto na Google Analytics. Po co? Po to, aby móc ocenić efekty swojej ciężkiej pracy oraz ewentualne nakłady finansowe na reklamę. Dzisiaj pokażę Ci jak łatwo założyć i skonfigurować tam konto, które pozwoli Ci analizować statystyki. Powiem Ci też dlaczego ja sama monitoruję dane z aktywności użytkowników.

Oto 10 powodów dla których sprawdzam statystyki Google Analytics na własnej stronie internetowej i Tobie też radzę

 
  1. Dostaję dokładną ilość użytkowników, którzy odwiedzają moją stronę www. Zarówno tych nowych jak i tych powracających.
  2. Dzięki zakładce Lokalizacja mogę sprawdzić położenie geograficzne, język i to z jakiego kraju, województwa, miasta mam wejścia na stronę.
  3. Widzę również źródło z którego użytkownicy do mnie trafili, a dzięki temu mogę sprawdzić, czy to wyszukiwania organiczne, social media lub inne przekierowania.
  4. Mam też informację jakie zakładki odwiedzili i ile czasu spędzają w poszczególnych podstronach.
  5. Sprawdzam na bieżąco aktywność użytkowników w czasie rzeczywistym np. po opublikowaniu zmian na stronie, nowego tekstu lub reklamy na Facebooku.
  6. Przy analizie kohortowej mogę sprawdzić jak zachowania poszczególnych grup użytkowników zmieniają się np. z dnia na dzień lub z tygodnia na tydzień w porównaniu z ich czasem pozyskania (przyznam, że tej części – tak jak eksploratorowi użytkownika –  muszę poświęcić więcej czasu, aby nauczyć się wyciągać wnioski).
  7. Wchodząc w dane demograficzne mogę poznać skład odbiorców pod względem wieku oraz płci i starać się dostosować treści witryny do ich preferencji, stosując np. inny język lub grafikę.
  8. Mogę prześledzić informacje, dotyczące tego do jakiej kategorii zainteresowań należą użytkownicy np. w oparciu o wiek i płeć, a dzięki temu lepiej wydawać pieniądze na reklamę.
  9. Sprawdzam jakim językiem (prócz polskiego) posługują się osoby odwiedzające moją witrynę i czy w którymś momencie nie warto zbudować np. angielskiej wersji strony.
  10. W ładnej, czytelnej i przejrzystej formie szybko dostaje raport w formie graficznej.

Brzmi korzystnie, prawda? Mnie to przekonuje! 

Jak w 5 krokach założyć bezpłatne konto Google Analytics?

Pokażę Ci teraz jak łatwo założyć konto na GA by kolejno móc skonfigurować jego ustawienia na własne potrzeby tak, aby zgromadzone dane, przełożyć na realny zysk, śledząc konwersję i wyciągając wnioski. A oto wspomniane kroki:

1 Krok: Jeśli jeszcze nie masz – załóż konto na Gmail i zaloguj się przez konto Google. Wchodząc na stronę www.google.com/analytics/web/

2 Krok: Następnie korzystając z kreatora przejdź 3 wskazane kroki.

3 Krok: W formularzu do uzupełnienia podajesz to, co będziesz śledzić, czy witrynę czy aplikację. 

4 Krok: Uzupełniasz pola: nazwa konta, nazwa witryny i adres URL, wskazując branże w jakiej funkcjonujesz oraz strefę czasową raportowania.

5 Krok: Następnie generujesz indywidualny kod śledzenia dla Twojej witryny i wklejasz go pomiędzy <head> a <body> przed zamknięciem head </head> lub korzystasz z dedykowanej wtyczki dla WordPress.

I gotowe! Od tej chwili możesz cieszyć się dostępnymi statystykami, a Twoja witryna internetowa dzięki odpowiedniej konfiguracji konta GA będzie pod stałą opieką i Twoim monitoringiem, co pozwoli Ci reagować we właściwym momencie po wyciągnięciu aktualnych danych.

Tak na pierwszy rzut oka wygląda kokpit Google Analytics naszej strony. Spójrz na zakładki po lewej:
✔️Strona główna
✔️Dostosowanie
✔️Czas rzeczywisty
✔️Odbiorcy
✔️Pozyskanie
✔️Zachowanie
✔️Konwersja

A na dole (ikonka koła zębatego) część Administracja.

Analityka do której od tej chwili masz dostęp w pierwszym momencie może Cię odrobinę przytłaczać i sprawiać wrażenie nieco skomplikowanej jeżeli dotychczas nie miałeś z tym styczności. Ale nie martw się! Liczne zakładki po lewej stronie panela i widgety, które możesz indywidualne dostosować do własnych potrzeb – to naprawdę fajna sprawa. Dlaczego? Bo w miarę upływu czasu i oswojenia się z nimi sam odkrywasz, że analiza tych danych zajmuję tylko chwilkę i pozwala Ci być o krok przed konkurencją jeśli to wykorzystasz.

Planuje zrobić cykl wpisów, dotyczących poszczególnych sekcji i zakładek kokpitu AG, pokazując jak szybko i łatwo przystosować go do naszych potrzeb. Chce systematycznie zamieszczać informacje, pozwalające Wam na bieżące modyfikacje zgromadzonych danych. Dziś zacznę od DOSTOSOWANIA.

 

Jak dostosować panele informacyjne i widgety

Google Analytisc?

Zanim podam instrukcję jak to zrobić –  szybciutko podpowiem Ci dlaczego warto dostosować i rozbudować sobie panele?

Dlatego ponieważ pozwalają nam monitorować wiele danych jednocześnie, co umożliwia nam ekspresowe sprawdzenie stanu konta i zależności poszczególnych wartości. Zatem panele to nasz indywidualny zbiór statystyk, które sami tworzymy.

Zbudujemy widżet, który pokaże nam jak sprawdzić w jakie dni tygodnia mamy najwięcej odwiedzin nowych użytkowników?

Zaczynamy od kliknięcia po lewej stronie zakładki dostosowanie > następnie: panele informacyjne > utwórz > tworzenie panelu > wybieramy: pusty panel > dodawanie widgetu

Spośród dostępnych widżetów wybieramy: standardowe tabela

Następnie klikamy: wyświetl następujące kolumny, a w rozwijanym menu wybieramy: dzień tygodnia (nazwa) > dalej dodaj dane i w rozwijanym menu szukamy: nowi użytkownicy > klikamy: zapisz i gotowe

Otrzymujemy zestawienie, pokazujące nam w jaki dzień tygodnia ilu mamy nowych użytkowników na naszej stronie internetowej.

Wirtualna Asystentka

A  teraz jak sprawdzić w jakie dni tygodnia realizowany jest nasz założony cel?

Powtarzamy ścieżkę:

1. Zaczynamy od kliknięcia po lewej stronie zakładki dostosowanie > następnie: panele informacyjne > utwórz > tworzenie panelu > wybieramy: pusty panel > dodawanie widżetu

2. Spośród dostępnych widżetów wybieramy: standardowe tabela

3. Następnie klikamy wyświetl następujące kolumny > w rozwijanym menu wybieramy: dzień tygodnia (nazwa) > dalej dodaj dane i w rozwijanym menu szukamy: realizacja celu> klikamy: zapisz i gotowe

Wirtualna Asystentka

I na koniec jeszcze pokażę jak stworzyć widżet mówiący nam o tym w jakich godzinach realizowany jest nasz cel?

Po raz kolejny wykonujemy powyższe kroki według instrukcji:

1. Klikamy po lewej stronie zakładki dostosowanie > następnie: panele informacyjne > utwórz > tworzenie panelu > wybieramy: pusty panel > dodawanie widżetu

2. Spośród dostępnych widżetów wybieramy: standardowe tabela

3. Następnie klikamy wyświetl następujące kolumny > w rozwijanym menu wybieramy: godzina > dalej dodaj dane i w rozwijanym menu szukamy: realizacja celu> klikamy: zapisz i gotowe.

A tak właśnie wygląda tabelka, która generuje dla mnie dane, zwierające informacje o tym w jakich godzinach, został zrealizowany wybrany przeze mnie cel. A po co mi te wszystkie statystyki? Mogę to wykorzystać do kolejnych publikacji na blogu lub przy okazji realizacji kampanii reklamowych.

.

A teraz już naprawdę na koniec – zobacz jak razem zestawić użytkowników nowych, powracający i płatnych?

Wybieramy: Dostosowanie > Panele informacyjne > Wszyscy użytkownicy; otwiera nam się podgląd z nazwami segmentów i wybieramy odpowiednio interesujące nas dane i dzięki temu, uzyskujemy tabele w której w podziale na dzień tygodnia widzę jednocześnie wszystkich, nowych, powracających i płatnych użytkowników.

Pamiętaj, że każdy panel możemy zbudować według własnych potrzeb, tak aby przedstawiał wybrane przez nas dane. Jak to zrobić? Klikamy po lewej stronie kokpitu na: dostosowanie > panele informacyjne > wybieramy utworzony przez nas panel i klikamy z prawej strony (pod zakresem dat) dostosuj panel. Wyświetli się nam plansza z kilkoma opcjami układu. Po wybraniu interesującej nas wersji > klikamy zapisz i gotowe.

Tyle na początek ode mnie w kwestii analizy statystyk na własnej stronie internetowej. Jak dla mnie same plus i korzyści. Zatem jeśli jeszcze nie założyłeś konta na GA – teraz koniecznie musisz to zrobić by móc korzystać z dostępnego materiału. 

Nie wiesz jak założyć i skonfigurować konto na Google Analytics? A może nie masz tyle czasu na sprawdzanie tych statystyk i wyciąganie wniosków? Daj znać – zrobię to za Ciebie!

.