Jak ustawić reklamę na Facebooku?

reklama na facebooku

Wszyscy dookoła trąbią, żeby nie puszczać reklamy na zasadzie „Promuj post” – Ty już o tym doskonale wiesz, być może założyłeś już Bussines Managera Firmy (jeśli nie, to sprawdź TUTAJ jak to zrobić), a jeśli masz już skonfigurowane konto, podpięte płatności – to czas na Twoją pierwszą reklamę na Facebooku!

Z dzisiejszego wpisu dowiesz się:

  • Jak rozpocząć tworzenie reklam na Facebooku?
  • O czym musisz pamiętać zanim opublikujesz reklamę?
  • Gdzie stworzyć profil idealnego klienta na Facebooku?

 

Od czego zaczynamy? Jak rozpocząć tworzenie reklam na Facebook Ads?

Wielu z nas już dawno myślało o ustawieniu i publikacji swojej reklamy na Facebooku, ale większość nie wiedząc jak się za to zabrać zwyczajnie rezygnuje. I wcale się temu nie dziwię, bo na pierwszy rzut oka wszystko wygląda na nieco skomplikowaną operację, ale zapewniam że nie ma się czego bać! W poprzednim wpisie pokazywałam jak skonfigurować Facebook Bussines Managera i założyć konto reklamowe, teraz pokażę Ci jak w 4 podstawowych krokach wystartować z reklamą na Facebook Ads.

Zanim ustawisz reklamę na Facebooku

 

Na początek musisz zastanowić się nad 4 ważnymi kwestiami:

  • Jaki jest Twój cel biznesowy, czyli powód emisji reklamy?
  • Trzeba rozumieć, do jakich odbiorców chcesz dotrzeć?
  • Określ Twój dzienny lub całkowity budżet reklamy
  • Jakie materiały chcesz zaprezentować? Czy zdjęcia czy filmy?
 

Krok 1: Aby zidentyfikować swój cel biznesowy sprawdź jakie wyróżniamy cele reklamowe? To pozwoli Ci zastanowić się nad tym co Ty właściwie chcesz osiągnąć.

świadomość:
  1. Rozpoznawalność marki – umożliwia wyświetlanie reklam odbiorcom bardziej skłonnym do ich zapamiętania.
  2. Zasięg – Facebook radzi aby wybrać tą opcję jeśli chcesz zwiększyć rozpoznawalność marki, zmienić jej percepcję lub wyświetlać reklamy jak największej liczbie odbiorców.
działanie
  1. Ruch – jego celem jest generowanie ruchu na zewnątrz np. na naszą stronę www
  2. Aktywność – przy wyborze tej opcji płaci się za całą aktywność np. kliknięcie w link, polubienie, komentarz pozytywny, komentarz negatywny, udostępnienie.
  3. Instalacja aplikacji – można ustawić tą formę działania jeśli promujemy aplikację mobilną, użytkownik przekierowany zostanie na platformę z której może pobrać aplikację (np. Google Store).
  4. Wyświetlenie filmu – rozliczamy się z Facebookiem za konkretne wyświetlenia filmu.
  5. Pozyskanie kontaktów – polega na wzbudzaniu zainteresowania produktami lub usługami firmy. W tym celu firmy tworzą kampanie, które zachęcają klientów do podania danych w formularzu kontaktowym.
  6. Wiadomości – polega na zwiększeniu liczby konwersacji z firmą np. proponowanie pomocy, odpowiedzi na pytania, zwiększanie liczby transakcji. Użytkownika kierujemy na Messenger.
KONWERSJA:
  1. Konwersja – służy zwiększeniu liczby wartościowych działań w witrynie (tu pojawia się Piksel Facebooka) lub aplikacji, np. zapisanie się do newslettera, wypełnienie koszyka zakupowego. To jedna z częstszych opcji wybieranych przez reklamodawców, zwłaszcza którzy sprzedają produkty.
  2. Sprzedaż z katalogu – mocno zaawansowana opcja, wykorzystywana przez sklepy internetowe.
  3. Wizyty w firmie – za pomocą tej opcji można promować swoją firmę wśród osób przebywających w lokalizacjach w pobliżu.

Krok 2: Do jakich odbiorców dotrzeć? Musisz odpowiedzieć sobie na pytanie, kto jest w Twojej grupie docelowej?

Ale jak to ustalić? Skąd mam to wiedzieć? Otóż o wiele łatwiej Ci będzie jeśli spojrzysz na to tak, jakby stworzyć profil idealnego Klienta. W tym celu pomocny będzie Audience Insights – to statystyki grupy odbiorców.

Znajdziesz je w Menadżerze Firmy (w menu zaraz pierwsza pozycja po lewej). Po kliknięciu mamy możliwość ustawienia grupy odbiorców, wybierając jedną z 2 opcji: Wszyscy na Facebooku lub Użytkownicy połączeni z Twoją stroną

Po wybraniu interesującej nas opcji, otrzymujemy dostęp do danych, które pozwolą ustalić lokalizację, wiek, płeć, zainteresowania, status związku, wykształcenie, a nawet wykonywany zawód.

Pozyskane dane, pozwolą Ci dalej uzupełnić część odpowiadającą opisowi Odbiorcy. Tu można naprawdę zaszaleć i stworzyć grupy niestandardowe, uwzględniać lub wykluczać pewne cechy tak długo, aby grupa odbiorców była na zalecanym poziomie około 21 000 aktywnych w social mediach.

 

Krok 3: Co z budżetem? O jakich kwotach mowa przy ustawianiu reklam? 

Wszystko oczywiście zależy od tego co sprzedajesz? I w jakim stopniu nasza reklama się zwraca? Ważne aby ustalić jak chcesz się rozliczać z Facebookiem.

  • Budżet dzienny: Średnia kwota, którą chcesz przeznaczać każdego dnia na zestaw reklam lub kampanię. Wydawany jest każdego dnia aż do manualnego lub harmonogramowego zatrzymania reklamy.
Wyświetlenia to koszt min 2 zł, a kliknięcia 5 zł
 
  • Budżet całkowity: To kwota, którą chcesz wydać na zestaw reklam lub kampanię w całym okresie jej emisji. Wymusza maksymalną kwotę, daty rozpoczęcia i zakończenia publikacji reklamy wraz z godzinami. Można wyświetlać reklamy wg. harmonogramu zaznaczając np. konkretne dni lub godziny.
Minimalna wartość budżetu dla kliknięć przy 7 dniach to 30 zł, a dla wyświetleń 14 zł

Aby zarządzać swoim kontem reklamowym wystarczy choć raz utworzyć reklamę. 

 

Krok 4: Pomyśl jakich materiałów użyć przy publikacji swojej reklamy?

 Do wyboru jest kilka opcji:

  • Obrazy – na tą chwilę obrazy zawierające mniej niż 20% tekstu są uznawane za skuteczniejsze. Jak sprawdzić, czy nasz obraz się kwalifikuje? Możesz to zrobić za pomocą narzędzia Facebooka, które znajdziesz TU. Aby Twoja reklama nie została odrzucona uważaj na logo zawierające tekst, znaki wodne i liczby, które traktowane są jako tekst. Ta opcja jest opłacalna, kiedy mamy tylko jeden produkt.
  • Karuzela – umożliwia wyświetlanie w jednej jednostce reklamowej 2 (lub więcej) obrazów i/lub filmów, linków i nagłówków lub wezwań do działania. Ta opcja nie kosztuje więcej niż wersja ze zdjęciem, a angażuje o wiele bardziej.
  • Kolekcja – reklama w aktualnościach będzie prezentowała cztery produkty pod obrazem lub filmem głównym, który otworzy się jako pełnoekranowy materiał błyskawiczny po wejściu w interakcję z reklamą. Najbardziej zainteresowani klienci mogą przejść od razu do zakupów w witrynie lub aplikacji.
  • Film i pokaz slajdów – zaleca się, aby filmy nie były dłuższe niż 15 sekund, po to by zwiększyć prawdopodobieństwo obejrzenia ich do końca. Najbardziej atrakcyjną część filmu umieść na samym początku, żeby przyciągnąć zainteresowanie w pierwszych 3 sekundach. Postaw na pionowy materiał, ponieważ większość osób obejrzy go na telefonie.
  • Katalogi – katalogi zawierają informacje o artykułach w ofercie. Na podstawie informacji zawartych w katalogach możesz promować swoją firmę i jej produkty na Facebooku, Instagramie, w Audience Network i Messengerze.
  • Zdarzenia – to dynamiczny format reklamowy, dzięki któremu użytkownicy Facebooka, Instagramu i Messengera mogą oglądać i udostępniać codzienne chwile przy użyciu zdjęć i filmów, które znikają (o ile nie zostaną zapisane) po 24 godzinach.

 

Pomyśl też gdzie umiejscowić swoją reklamę? Gdzie może okazać się najskuteczniejsza?

Facebook od razu proponuje nam automatyczne umiejscowienie – jednak warto mieć wpływ na lokalizację swojej reklamy. Zrób to klikając Edytuj umiejscowienia.

Do wyboru mamy:

  • Facebook
  • Messenger
  • Instagram
  • Audience Network
  • Marketplace

Poniżej możesz zobaczyć, jakie opcje są dostępne w różnych umiejscowieniach.

Powróćmy raz jeszcze do budżetu i harmonogramu. Jeżeli to nasze pierwsze reklamy, proponuję aby poniżej w Strategii składania ofert zaznaczyć > najniższy koszt bez ustalonej kwoty za kliknięcie

Kiedy naliczamy opłaty: Typ naliczania opłat ma wpływ na rytm wyświetlania reklamy. Mamy do wyboru:

za kliknięcie linku (CPC) – opaty będą naliczane rzadziej w większych kwotach

za wyświetlenie – opłaty będą naliczane częściej i w mniejszych kwotach

Co jest bardziej korzystne? Większość osób, które ustawia reklamy, skłania się w stronę kliknięcia jako tej korzystniejszej opcji

.

Typ wyświetlania – do wyboru mamy:

standardowe – zapobiega zbyt szybkiemu wykorzystaniu budżetu i jest najbardziej popularne i zalecane

przyśpieszone – wykorzystywane np. przy pilnych promocjach, ogłoszeniu webinaru; aby je użyć należy ustalić limit oferty

Nadajmy tożsamość naszej reklamie – możemy połączyć ją z fanpage, którym zarządzamy lub z kontem na Instagramie

Wgrywamy opracowaną grafikę (prześlij obraz) i w podglądzie reklamy możemy sprawdzić jak nasza reklama prezentuje się na poszczególnych urządzeniach lub lokalizacji. Dalej uzupełniamy pola z treścią, podajemy adres URL  i określamy wezwanie do działania.

Kolejny krok to przekierowanie do płatności, następnie Facebook sprawdza i akceptuje naszą reklamę.

Teraz nasza reklama wędruje do zakładki z naszymi kampaniami. Mam nadzieję, że temat reklamy i jej podstawowych ustawień został przybliżony w klarowny sposób, tak abyś sam mógł spróbować ustawić własną reklamę! W kolejnych wpisach pokażę Ci jak czytać statystyki swoich reklam, opowiem o remarketingu i o tym czy warto ustawić Pixel Facebooka.

Jeżeli całość wydaje Ci się skomplikowana lub też sam nie masz tyle czasu na ustawienie reklamy na Facebook Ads, ale bardzo Ci zależy na tym, aby dotrzeć do swoich Klientów online daj znać! Zrobię to za Ciebie!

.